Naturens fantastiska apotek

Människan har använt naturens apotek sedan urminnes tider och man har alltid vetat om att det finns specifika frukter, örter och grönsaker som kan göra mycket gott för en människas välmående. Denna kunskap kan man dra nytta av i vardagen och genom att veta vad olika ingredienser innehåller kan man förebygga och bota allehanda brister och åkommor.

Järnbrist

Detta är något som framförallt kvinnor lider av men genom att konsumera rätt frukter och grönsaker kan man hålla järnvärdena på topp utan att behöva ta supplement. Torkade frukter är mycket järnhaltiga och det är en god idé att äta en näve russin eller torkade aprikoser dagligen. Brysselkål är bland de bästa grönsakerna och linssoppa, katrinplommonjuice och soltorkade tomater gör alla susen.

Benskörhet

Brist på kalcium kan ge smärtsam benskörhet och här har naturens skafferi mycket att erbjuda. Både vita bönor och sojabönor är rika på kalcium, liksom grönkål och spenat.

Boosta immunförsvaret

All frukt och grönt innehåller vitaminer och mineraler som är bra för immunförsvaret men framförallt vitamin C är extra viktigt när man känner sig lite svag. Kiwifrukten har fyra gånger mer C-vitamin än apelsiner, men alla citrusfrukter är över huvud taget bra. Röda frukter och grönsaker är rika på vitaminet så frossa i röda äpplen, körsbär, rödkål, rädisor och tomater.

Depression

När man känner sig nere kan det hjälpa med att öka intaget av vitaminer och mineraler från moder jord för att motivationen och livsglädjen skall komma tillbaka. Antioxidanter och vitaminer som C och D fungerar som naturens egen Prozac och man hittar dessa i nötter, blåbär, broccoli, aprikoser, potatis och alla citrusfrukter.

Diabetes

Även om många frukter innehåller mycket fruktsocker så är det oerhört nyttigt för diabetiker att äta dessa då frukt och grönt över lag håller vikten nere och är att föredra framför socker. Äpplen är på topp för diabetiker då de är kalorifattiga, avokados har bra fett som håller blodsockret nere och ger den där efterlängtade sötman trots att de är sockerfattiga.