Härliga efterrätter med frukt och grönt

Enligt Ayurveda är det viktigt att alla sinnen tillfredsställs för att en människa verkligen ska uppskatta och dra maximal nytta av en måltid och därför anses efterrätter vara en väsentlig del av middagen. Tyvärr är de flesta ”´klassiska” efterrätter både kalorihaltiga och onyttiga men förtvivla inte, det finns många goda recept som är idealiska både för midjan och smaklökarna.

Äpple och fetaost

Skiva och stek ett äpple i lite olivolja. När frukten fått en fin färg, häll på lite honung och strimla en näve fetaost över det hela. En ljuvlig efterrätt som man kan avnjuta med lite kanel också.

Morötter i sirap

½ kg rivna morötter

½ kg socker

1 halv citron

1 halvt glas vatten

1 tsk vaniljpulver

Koka samman alltsammans i en kastrull tills den får en marmeladliknande konsistens. Häll upp allt i en glasburk; tack vare sockret håller denna goda efterrätt i ett år. Servera med lite god yoghurt och strimla på några myntablad. Låt inte sockret avskräcka; man äter bara ca en matsked åt gången av denna härliga morotsrätt.

Nötkakor

Riv 200 gram nötter: mandlar, valnötter, paranötter eller blanda dem friskt. Blanda pulvret med en deciliter socker eller honung och ställ i ugnen på ca 200 grader i 10-15 minuter. Också perfekta som ett litet mellanmål som håller hungern borta.

Frusen bananfröjd

Blanda en nästan övermogen banan med yoghurt och lite honung. Ställ i frysen i några timmar och servera i en skål med bär eller krossade nötter.

Mangosorbet

Skala en mango och skär köttet i små bitar som läggs i en påse i frysen i några timmar. När frukten är frusen kör man den i en mixer och vill man ha lite extra sötma kan man ha i några teskedar florsocker. Resultatet blir en härlig puré och man kan servera den med lite yoghurt. Vill man snofsa till det hela kan man låta bitarna vara och hälla över lite mousserande vin istället, det ger en effekt av lyxig isglass.