Frukt – ett perfekt mellanmål

Vår dagliga miljö och vår arbetsplats blir alltmer hektisk och stressig. Detta innebär många gånger att man slarvar med att äta ordentligt, kanske blir det inte ens tid till någon måltid alls under dagen. Vi vet alla att det absolut inte är bra, då det är viktigt med även de små mellanmålen, för att kunna bibehålla energinivån och hålla kroppen i en bra balans dagen lång. Ett självklart mellanmål, som absolut alla har tid med är att ta en liten fruktpaus. Ta en liten bensträckare på samma gång och gå ut i köket, på balkongen eller liknande för att byta miljö ett par minuter. Gå sedan tillbaka till arbetsuppgifterna på nytt och känn att du blivit fylld av skön energi.

frukter på rad, jordgubbar päron druvor

Mellanmålet – viktigt för balansen i kroppen

Det är bevisat viktigt för den mänskliga kroppen att få i sig små mellanmål, som intas mellan dagens huvudmål. Det som händer i kroppen när man äter ofta och regelbundet är att blodsockret håller en mer jämn kurva. När man slarvat med att äta ett näringsrikt mellanmål, dyker blodsockret ner och kroppen drabbas av en blodsocker-dipp. Du blir trött och kanske påverkar det dig även så att du blir lite mer lättirriterad. Gällande mellanmålet så är det självklart bäst att undvika produkter som består av mycket socker, som t.ex. godis, choklad, kanelbullar, kakor och kex. De är lätta att ta till, men sockerhalten blir mer ojämn och skjuter i höjden för att sedan gå ner lika snabbt igen.

Det är alltid bra att ha en banan eller ett äpple tillhands när hungern sätter in. Det kan verkligen vara en räddare i nöden, som när jag var på Fotbolls EM 2016! Visserligen fanns det gott om matstånd där som sålde bratwurst och öl, men jag ville verkligen inte lämna min plats mitt i den spännande matchen. Kände mig irriterad o hängig, men den medhavda bananen blev min räddning!

Tips på några bra mellanmål med frukt

Skål med frukt och nötter, mellanmål              bild på olika typer av fröer, solrosfrö

Kombinera gärna din fruktpaus och mellanmål med några nötter, russin eller fröer. Både nötter och mandlar är fullproppade med fantastisk energi och olika näringsämnen. Något som finns i dessa små godingar är även de berömda antioxidanterna. Det sägs att dessa antioxidanter ger oss ett skydd mot sjukdomar och att de hjälper våra celler att hålla sig friska. Det är dessutom väldigt gott att äta en frukt tillsammans med lite nötter. Gör en liten nyttig blandning hemma och ta med dig en lagom portionspåse och ät tillsammans med din mellanmålsfrukt. För dig som känner att du inte hinner förbereda så mycket hemma, så finns det bra färdiga blandningar att köpa i närmsta snabbköp.

Lägg till en liten youghurt till ditt mellanmål, skiva ner ett par goda frukter, tex banan, persika och några färska bär. Strö över lite nyttiga rostade solrosfröer och du har en komplett och supernyttig måltid.

Med lite fantasi kan du variera ditt mellanmål i det oändliga och det tar heller inte mycket tid i anspråk. Lite planering kan vara klokt, då det annars är väldigt lätt att falla tillbaka på den gamla vanliga sockerfällan och stoppa i sig ett japp, dajm eller något annat onyttigt mellanmål.

Lycka till med ditt nya och nyttiga mellanmål! 

rött äpple tecknat